Jesień

Warsztaty jesienne

dzieci skaczące w workach

Warsztaty jesienne odkryją przed najmłodszymi całe bogactwo jesiennego ogrodu i lasu. Podczas zajęć dzieci zdobędą wiedzę na temat uprawy roślin, będą kisić kapustę oraz piec ziemniaki. Ze skarbów lasu najmłodsi przygotują leśne collage, a w listopadzie powróżą z wosku i zabawią się w konkursach andrzejkowych.

 

Program warsztatów jesiennych:

Wrzesień:

  • „Wielki rwetes u Basi”
  • „Dzień ziemniaka”
  • „Skarby jesiennego ogrodu”

Październik:

  • „Wielki rwetes u Basi”
  • „Dzień ziemniaka”
  • „Skarby jesiennego ogrodu”
  • „Idzie jesień po lesie”

Listopad:

  •  „Wielki rwetes u Basi” (do 10 listopada)
  • „Idzie jesień po lesie” (do 10 listopada – przy sprzyjającej aurze)
  • „Biało-czerwono pod strzechą”
  • „Zwyczaje andrzejkowe”
  • „Pinokio i przyjaciele”
     

 

Wielki rwetes dziś u Basi, bo kapustę Basia kwasi. Jednak nim to zrobi, musi przygotować produkty niezbędne do kiszenia. I tu z pomocą przychodzą dzieci, którym np. obieranie, tarcie, czy szatkowanie warzyw dostarcza wielu emocji. Zgodnie z tradycją kapustę ubijamy wałkiem lub depczemy nogami.

Oprócz kiszenia dzieci poznają inne naturalne sposoby konserwowania żywności. Będzie też okazja do upieczenia ciasta ze śliwkami. I to według przepisu prosto z piosenki. Po pracy związanej z przetworami, dzieci przygotowują „warzywne ogródki” do zakonserwowania w domu. W czasie posiłków na warsztatach następuje degustacja kiszonej kapusty oraz ciasta – na deser oczywiście.

Drama jest doskonałą okazją do poznania historii uprawy ziemniaka. W czasie zajęć kulinarnych można dowiedzieć się, jak zrobić placki albo deser z ziemniaków. Zaś zajęcia w podgrupach to nie tylko tradycyjne kopanie ziemniaków, ale też poznanie ich budowy, sadzenie roślin bulwiastych i obserwacja zwierząt przywiezionych razem z ziemniakami z Nowej Ziemi. Wreszcie ziemniaczane stemple i – obowiązkowo – degustacja pieczonych ziemniaków. W wolnym czasie jest chwila na gry zespołowe i swobodne zabawy.

Dzieci całkiem sprawnie wyjaśniają, czym są witaminy. Gorzej sprawa wygląda, kiedy spytać je, co to są właściwie warzywa. Nic dziwnego. Dorośli też mają czasem z tym problem.

Przy okazji zagadek dzieci poznają i utrwalają sobie, czym są warzywa i jakie części roślin mogą nimi być. Spacer do ogrodu, warzywnika i sadu też obfituje w nowe doświadczenia. Oprócz rozpoznawania kwiatów, warzyw i owoców, możemy na własne oczy zaobserwować, kiedy kwitnienie przechodzi w owocowanie. Trzeba też posadzić cebulki wiosennych kwiatów, które podziwiać będzie można przy okazji kolejnej, już wiosennej wizyty. Feerię jesiennych barw utrwalimy w stroikach z suszonych kwiatów. Natomiast dostępne bogactwo kolorów i kształtów zachęca do puszczenia wodzy fantazji podczas wykonywania warzywnych stworków.

Przedstawienie teatralne przygotowane z udziałem dzieci przybliża im zmiany zachodzące w przyrodzie na przestrzeni tysiącleci i uświadamia znaczenie poszczególnych pór roku w życiu mieszkańców lasu.

W czasie zabaw polegających choćby na podchodach leśnych, dzieci poznają leśną florę. Dowiadują się o warstwowej budowie lasów, nazwach podstawowych przedstawicieli naszego drzewostanu, poszukują skarbów runa leśnego, podszytu, a przy odrobinie szczęścia, obserwują leśną faunę. Po podchodach następuje utrwalenie wiadomości. Na koniec: „leśny collage” – praca plastyczna, w której wykorzystać można przyniesione z lasu skarby.

Andrzejki i Katarzynki. Ale nim rozpoczną się wróżby oraz zabawy, trzeba się dowiedzieć, kim byli owi biblijni Święty Andrzej i Katarzyna.

W trakcie zajęć dzieci zdobywają wiedzę, dlaczego w wigilię Andrzejek panny leją wosk, liczą kołki w płocie, ciągną losy, ustawiają buty w kierunku drzwi izby itp. oraz dlaczego chłopcy wróżą dzień wcześniej – w dniu św. Katarzyny. Nie zabraknie też starych gospodarskich wróżb urozmaiconych pieśniami i tańcami, zaś na pamiątkę – oprócz zastygniętego wosku – dzieci zabiorą ze sobą własnoręcznie zdobione klucze.

Jeszcze niedawno młodzież zapatrzona w tzw. „wielki świat”, często zapominała o narodowej tożsamości, o dziedzictwie kulturowym i tradycjach pielęgnowanych przez przodków. Jednak to się zmienia. Coraz częściej dzieci i młodzież pytają o swoje korzenie, wspominają swoich pradziadków, podkreślają swoją tożsamość. Stąd potrzeba przypomnienia rodzimych świąt i tradycji, ale też i przywołania wielkich postaci: odkrywców, wynalazców i artystów polskiego pochodzenia. Robimy to w czasie gry terenowej. Jest tu też miejsce na konkurencje o charakterze drużynowym, w czasie których dzieci ćwiczą elementy tańców narodowych, po to, żeby później w sali odtańczyć siarczystego Krakowiaka i zamaszystego Poloneza. Ten ostatni – w staropolskich kontuszach. Nie może też zabraknąć pracy plastycznej – uczestnicy wykonują regionalne „jeżyki” z bibuły, z których montują wspólnie łowickiego „pająka”. Będą go mogli potem zawiesić w szkolnej sali. Całość dopełnia śpiew pieśni patriotycznych i konkursy dotyczące poprawnych postaw obywatelskich.

Bajki towarzyszyły dzieciom od zarania dziejów. Dziś, w epoce telewizji, gier komputerowych i Internetu, są gdzieś na uboczu. Z dawnych czasów zostały może jeszcze lalki… Najczęściej jednak to Barbie lub Transformers. Tymczasem najbliższe dzieciom były zawsze proste swojskie szmacianki.
Wykonanie kukiełki, marionetki czy pacynki może być nieco trudne dla dziecka, ale jakże satysfakcjonujące. Przygotowanie ich to jednocześnie pierwszy krok do zabawy. Sama zabawa lalkami, polegająca np. na improwizowaniu krótkich scenek dramatycznych to droga do rozwijania wyobraźni, poczucia własnej wartości, oceny zachowań i kształtowania charakteru. Po omówieniu zasad konstrukcji dramatu, podczas krótkich scenek z udziałem kukiełek, dzieci mogą się wykazać kreatywnością, asertywnością i umiejętnością pracy w grupie. Zabawa przybiera czasem formę małej rywalizacji. Jest ona punktem wyjścia do dyskusji na temat zasad fair-play, szacunku do przeciwnika oraz umiejętności przegrywania. Podczas zabawy dzieci poznają różne gatunki teatralne. A po ćwiczeniach i zabawach mają okazję wziąć udział w krótkim spektaklu teatru muzycznego, czyli… w operze.

Jesienią ma miejsce wiele świąt, czego doskonałym przykładem są Andrzejki. Zabawy dla dzieci w tym okresie przyjmują formę różnego rodzaju wróżb w atmosferze tradycyjnych zabaw ludowych. W naszym gospodarstwie zajmujemy się np. andrzejkowym laniem wosku. Nad bezpieczeństwem takich wróżb czuwają animatorzy, którzy pomagają rozgrzać wosk i lać go do chłodnej wody, żeby potem w cieniu odlanego wosku zobaczyć ukochanego, najbliższe zdarzenie albo…własne marzenia .

Mówimy również o istocie miłości w życiu, o andrzejkowych i katarzynkowych przepowiedniach pogodowych, nie może też zabraknąć legendy o Św. Andrzeju.  Wszystko to okraszone  wieloma tradycyjnymi wróżbami i tańcami, które trafiają w gusta najmłodszych. Dobieramy je do grupy wiekowej i indywidualnych preferencji. Zapraszamy na andrzejkowe atrakcje przede wszystkim zorganizowane grupy – dzieci z przedszkola czy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu!

 

Lato

Warsztaty letnie

zabawkowy samochód na trawniku

Nasze warsztaty letnie to znakomita okazja do poznania życia na wsi, zwyczajów ludzi i zwierząt oraz całego mnóstwa aktywności na świeżym powietrzu. W czasie zajęć odwiedzamy zwierzęce zagrody i pasiekę, bierzemy udział w olimpiadzie sportowej i plenerze plastycznym oraz poznajemy obrzędy sobótkowe. Wszystkie aktywności odbywają się w atmosferze radości i twórczej inspiracji.

 

Program warsztatów letnich:

Czerwiec:

  • „Jestem sobie ogrodniczka”
  • „Wizyta w pasiece”
  • „Dawno temu w zagrodzie”
  • „Od baranka do ubranka”
  • „Dzień Rodziny”
  • „Plener plastyczny”
  • „Olimpiada sportowa”
  • „Zwyczaje sobótkowe”

Lipiec:

  • „Dawno temu w zagrodzie”
  • „Wizyta w pasiece”
  • „Od baranka do ubranka”
  • „Dzień Rodziny”
  • „Plener plastyczny”
  • „Olimpiada sportowa”

Sierpień:

  • „Dawno temu w zagrodzie”
  • „Wizyta w pasiece”
  • „Od baranka do ubranka”
  • „Dzień Rodziny”
  • „Plener plastyczny”
  • „Olimpiada sportowa”

 

Dzieci – podobnie jak ich rodzice – chętnie spędzają czas na działkach czy w ogrodach. Mają tam okazję do relaksu i zabawy. Przy okazji mogą też się wiele nauczyć.
Aby w pełni cieszyć się pięknem ogrodu, trzeba go wiosną odpowiednio przygotować. Prace zwykle polegają na skopaniu ziemi i jej zagrabieniu, przygotowaniu grządek, posadzeniu cebul i sadzonek kwiatów, a także wysianiu warzyw. Nie można też zapomnieć o przygotowaniu rozsady oraz wykonaniu wielu innych prac, których w wiosennym ogrodzie jest zwykle bez liku. Podczas zajęć dzieci poznają sposoby rozmnażania roślin. Mogą też wykazać się znajomością nasion oraz umiejętnością opieki nad własnoręcznie posadzoną roślinką.

W czasie zajęć edukacyjnych dzieci mają okazję do wypróbowania dawnych narzędzi i poznania metod uprawy roli sprzed 100 lat. Dowiadują się również, jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie i uczą się przygotowania tradycyjnych produktów żywnościowych w ekologiczny sposób, produkowania odzieży oraz ciekawych sposobów na spędzanie wolnego czasu. Dzieci w trakcie warsztatów poznają na czym polega obrządek gospodarski.

Skąd ludzie brali ubrania w czasach, kiedy nie było galerii handlowych? Na to pytanie dzieci znajdują odpowiedź podczas naszych zajęć plenerowych. W czasie warsztatów maluchy poznają kolejne etapy obróbki wełny, z której wyrabiano niegdyś ubrania. Od karmienia owiec, poprzez przędzenie, tkanie, do zdobienia gotowych tkanin. Dzieci zapoznają się też z dawnymi narzędziami służącymi do produkcji odzieży. Podczas pracy uczą się zapominanych w dobie komputerów i butów na rzepy prostych czynności manualnych. Przykładowo haftowanie serwetek jest okazją do trenowania posługiwania się igłą. Natomiast zwijanie motków z nici, doskonali synchronizację motoryczną dzieci. Zajęcia pokazują, że do tkania nie są potrzebne skomplikowane warsztaty. Wystarczy kilka listewek – i już mamy krosno. Każde dziecko może w trakcie warsztatów zrobić dla siebie zabawkę. Nie jest to wprawdzie lalka Barbie, ale czy własnoręcznie zrobiona laleczka, pompon lub aniołek nie mają większej wartości emocjonalnej?

”Dzień Matki”, „Dzień Dziecka”, „Dzień Ojca” – krótko mówiąc – „Dzień Rodziny”, a zatem okazja do tego, aby przyjrzeć się innym rodzinom, np. tym pochodzącym ze świata zwierzęcego. Różne modele, różny podział obowiązków, różne więzi emocjonalne. Przykłady układów rodzinnych możemy zaobserwować w naszej zagrodzie zwierząt. Jest też okazja do tego, żeby przygotować swoim bliskim kilka plastycznych niespodzianek. Nie może również zabraknąć nauki „rodzinnych” piosenek i zabaw tanecznych.

„Więc chodź, pomaluj mój świat...!” Pokazujemy, że nie tylko farby liczą się w historii sztuki. W trakcie zajęć dzieci poznają różne formy działań plastycznych. Pracują w zespołach i indywidualnie, wykonują prace różnymi technikami plastycznymi, ćwiczą sprawność obu rąk, poznają zasady łączenia kolorów, rozwijają przy tym wszystkim wyobraźnię i kreatywność.

W okresie wiosny i lata proponujemy zapoznanie się z jedną z najbardziej pracowitych społeczności, występujących w bogatym świecie fauny. Przy okazji zabawy dramowej dzieci poznają zasady funkcjonowania pszczelej rodziny. Po zabawie pszczelarze, śladem swoich małych przyjaciół, idą do pracy. Składają ramki na węzę, wirują plastry w miodarce, oglądają narzędzia i akcesoria niezbędne do pracy pszczelarza. Wreszcie, w całkowicie bezpiecznych warunkach, zaglądają do ula i podglądają, co te małe owady tam robią... Po tych emocjonujących oględzinach maluchy zajmują się sadzeniem roślin miododajnych, słodką degustacją miodu oraz odlewami woskowych zawieszek.

Teraz konkursy, mecze, mistrzostwa... A wszystko wywodzi się z antycznej Olimpiady. Podczas jej trwania narody jednoczyły się i zawierały pokój. Natomiast zawodnicy rywalizowali według uczciwych zasad i zawsze z honorem!
Te i inne piękne idee igrzysk olimpijskich dzieci poznają w czasie wprowadzenia do naszej małej Olimpiady. Po zapaleniu znicza, złożeniu przysięgi olimpijczyka i odsłuchaniu hymnu, ruszamy z turniejem! Prowadzimy zawody drużynowe inspirowane konkurencjami starożytnymi. Jest również miejsce na konkurencje indywidualne czy też pobijanie rekordów, kibicowanie, wspólną mobilizację, sukces i sprawiedliwość. Przykładamy uwagę do tego, by każdy uczestnik pokonywał własne słabości, bo to stoi u podstaw sukcesu! Każde dziecko jest dla nas zwycięzcą i każde dostanie medal. Co więcej, każde z nich samo sobie ten medal zaprojektuje i wykona. Nie obędzie się też bez dyplomów i „pucharów” za uczestnictwo... Ale i tak najważniejsza jest dobra zabawa.

Noc Kupały to inaczej Noc Świętojańska. Przypada na magiczny czas przełomu wiosny i lata, gdy świat rozkwita, a noc jest najkrótsza w roku. To według tradycji pogańskiej najwłaściwsza pora na świętowanie miłości i życia. Ten wyjątkowy moment obfituje w stare, sobótkowe baśnie o miłości i zdradzie, o nieszczęśliwych zakochanych i o bogactwach, którymi nie sposób cieszyć się bez udziału najbliższych.

Stare ludowe czary nie sprowadzały się tylko do podawania lubczyku ukochanemu. „Magiczne” zioła stosowano przy różnych niedyspozycjach zdrowotnych, a zasada „przez żołądek do serca” znajdowała w czasach przedchrześcijańskich szczególne zastosowanie. Trzeba było tylko znać zioła wykorzystywane w kuchniach i domowych apteczkach. W magii prym wiodły dziewczyny, czarując chłopaków swoimi warkoczami i wiankami. Zaplatanie warkoczy można poćwiczyć w dużym i małym wymiarze. Technika wicia tradycyjnych magicznych wianków też wymaga praktyki. Ktoś zapyta: a co z legendarnym kwiatem paproci? Odpowiedź jest prosta: i jego nie zabraknie, jeżeli dzieci namalują go sobie na szkle. Na koniec zostawiamy skoki przez „ognisko” oraz wodę, a także zdobienie wieńców.

 

Wiosna

Warsztaty wiosenne

kwitnące kwiatkiOrganizowane przez nas rozpoczynające się w marcu warsztaty wiosenne to doskonała okazja do obserwowania budzącej się do życia przyrody, zapoznania się z wielkanocnymi tradycjami i zabawy na świeżym powietrzu. Zapraszamy do udziału w fantastycznych warsztatach wiosennych, podczas których ubieramy i wyprowadzamy Marzannę, tym samym żegnając zimę. Wiosna to także czas malowania pisanek i wykonywania wielu prac ogrodniczych.

 

Program warsztatów wiosennych:

Marzec:

  • „Wiosna tuż, tuż...”

  • „Pisanki, pisanki...”

 

Kwiecień:

  • „Wiosna tuż, tuż...”

  • „Pisanki, pisanki...”

  • „Jestem sobie ogrodniczka”

  • „Dawno temu w zagrodzie”

  • „Od baranka do ubranka”

  • „Dzień Rodziny”

  • „Plener plastyczny”

  • „Olimpiada sportowa”

 

Maj:

  • „Jestem sobie ogrodniczka”

  • „Dawno temu w zagrodzie”

  • „Wizyta w pasiece”

  • „Od baranka do ubranka”

  • „Dzień Rodziny”

  • „Plener plastyczny”

  • „Olimpiada sportowa”

 

Okolice marca to doskonały czas, by opowiedzieć naszym milusińskim o zachowaniu natury podczas zmiany pór roku. To też okazja, by zapoznać dzieci z przedchrześcijańskimi obrzędami związanymi z nadejściem wiosny.

Podczas zabaw maluchy dowiadują się, na czym polega zmiana pory roku. Starsze dzieci poznają astronomiczne zjawisko wydłużania dnia, młodsze omawiają przedwiosenne anomalia pogodowe przy okazji zabawy dramowej. Po krótkiej nauce zwijania kwiatów z papieru, dziewczynki przygotowują i wyprowadzają gaik, chłopcy natomiast ubierają Marzannę. Potem, podczas uroczystego wyprowadzenia Marzanny w asyście gaika, dzieci słuchają dawnych historii dotyczących jej topienia. Podczas powrotów z wyprawy razem z dziećmi szukamy pierwszych oznak wiosny. Nie obędzie się też bez pierwszych wiosennych prac w ogrodzie. Później każdy może wykonać mini-gaik, który zabierze ze sobą do domu.

W okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne proponujemy zajęcia, które wprowadzą maluchy w klimat świąt. W ich trakcie dzieci poznają zwyczaje wielkanocne z różnych stron kraju, zapoznają się z symboliką palm, jaj i innych regionalnych elementów obrzędowych. Posłuchają też opowieści biblijnych oraz legend dotyczących Wielkanocy.

Na warsztatach wielkanocnych maluchy uczą się wić tradycyjne palemki wielkanocne. Wspólnie przygotowują kwiaty do palmy kurpiowskiej, którą potem wykonują. Poznają rozmaite techniki zdobienia jaj wielkanocnych. Zaznajamiają się z metodą nakładania wosku, rycia, czy też naklejania łowickich oklejanek. Podczas warsztatów nie może zabraknąć miejsca na tradycyjne mazurki, które dzieci własnoręcznie dekorują.

Wprowadzony przez nas element zajęć plastycznych urozmaica wesołe i edukacyjne zabawy. Ma on na celu zapoznanie małych uczestników z obrzędami związanymi z Wielkim Postem, Niedzielą Palmową, Wielkim Piątkiem oraz Lanym Poniedziałkiem. Nie zabraknie też pieśni wielkopostnych oraz spotkania z małymi mieszkańcami naszej zagrody, w której dzieci znajdą kurczaczka, baranka, może też króliczka – najsympatyczniejsze symbole wielkanocne.

Dzieci – podobnie jak ich rodzice – chętnie spędzają czas na działkach czy w ogrodach. Mają tam okazję do relaksu i zabawy. Przy okazji mogą też się wiele nauczyć.

Aby w pełni cieszyć się pięknem ogrodu, trzeba go wiosną odpowiednio przygotować. Prace zwykle polegają na skopaniu ziemi i jej zagrabieniu, przygotowaniu grządek, posadzeniu cebul i sadzonek kwiatów, a także wysianiu warzyw. Nie można też zapomnieć o przygotowaniu rozsady oraz wykonaniu wielu innych prac, których w wiosennym ogrodzie jest zwykle bez liku. Podczas zajęć dzieci poznają sposoby rozmnażania roślin. Mogą też wykazać się znajomością nasion oraz umiejętnością opieki nad własnoręcznie posadzoną roślinką.„Dawno temu w zagrodzie”

W czasie zajęć edukacyjnych dzieci mają okazję do wypróbowania dawnych narzędzi i poznania metod uprawy roli sprzed 100 lat. Dowiadują się również, jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie i uczą się przygotowania tradycyjnych produktów żywnościowych w ekologiczny sposób, produkowania odzieży oraz ciekawych sposobów na spędzanie wolnego czasu. Dzieci w trakcie warsztatów poznają na czym polega obrządek gospodarski.

W czasie zajęć edukacyjnych dzieci mają okazję do wypróbowania dawnych narzędzi i poznania metod uprawy roli sprzed 100 lat. Dowiadują się również, jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie i uczą się przygotowania tradycyjnych produktów żywnościowych w ekologiczny sposób, produkowania odzieży oraz ciekawych sposobów na spędzanie wolnego czasu. Dzieci w trakcie warsztatów poznają na czym polega obrządek gospodarski.

 

Skąd ludzie brali ubrania w czasach, kiedy nie było galerii handlowych? Na to pytanie dzieci znajdują odpowiedź podczas naszych zajęć plenerowych. W czasie warsztatów maluchy poznają kolejne etapy obróbki wełny, z której wyrabiano niegdyś ubrania. Od karmienia owiec, poprzez przędzenie, tkanie, do zdobienia gotowych tkanin. Dzieci zapoznają się też z dawnymi narzędziami służącymi do produkcji odzieży. Podczas pracy uczą się zapominanych w dobie komputerów i butów na rzepy prostych czynności manualnych. Przykładowo haftowanie serwetek jest okazją do trenowania posługiwania się igłą. Natomiast zwijanie motków z nici, doskonali synchronizację motoryczną dzieci. Zajęcia pokazują, że do tkania nie są potrzebne skomplikowane warsztaty. Wystarczy kilka listewek – i już mamy krosno. Każde dziecko może w trakcie warsztatów zrobić dla siebie zabawkę. Nie jest to wprawdzie lalka ze sklepu, ale czy własnoręcznie zrobiona laleczka, pompon lub aniołek nie mają większej wartości emocjonalnej?

”Dzień Matki”, „Dzień Dziecka”, „Dzień Ojca” – krótko mówiąc – „Dzień Rodziny”, a zatem okazja do tego, aby przyjrzeć się innym rodzinom, np. tym pochodzącym ze świata zwierzęcego. Różne modele, różny podział obowiązków, różne więzi emocjonalne. Przykłady układów rodzinnych możemy zaobserwować w naszej zagrodzie zwierząt. Jest też okazja do tego, żeby przygotować swoim bliskim kilka plastycznych niespodzianek. Nie może również zabraknąć nauki „rodzinnych” piosenek i zabaw tanecznych.

 

„Więc chodź, pomaluj mój świat...!” Pokazujemy, że nie tylko farby liczą się w historii sztuki. W trakcie zajęć dzieci poznają różne formy działań plastycznych. Pracują w zespołach i indywidualnie, wykonują prace różnymi technikami plastycznymi, ćwiczą sprawność obu rąk, poznają zasady łączenia kolorów, rozwijają przy tym wszystkim wyobraźnię i kreatywność.

W okresie wiosny i lata proponujemy zapoznanie się z jedną z najbardziej pracowitych społeczności, występujących w bogatym świecie fauny. Przy okazji zabawy dramowej dzieci poznają zasady funkcjonowania pszczelej rodziny. Po zabawie pszczelarze, śladem swoich małych przyjaciół, idą do pracy. Składają ramki na węzę, wirują plastry w miodarce, oglądają narzędzia i akcesoria niezbędne do pracy pszczelarza. Wreszcie, w całkowicie bezpiecznych warunkach, zaglądają do ula i podglądają, co te małe owady tam robią... Po tych emocjonujących oględzinach maluchy zajmują się sadzeniem roślin miododajnych, słodką degustacją miodu oraz odlewami woskowych zawieszek.

Teraz konkursy, mecze, mistrzostwa... A wszystko wywodzi się z antycznej Olimpiady. Podczas jej trwania narody jednoczyły się i zawierały pokój. Natomiast zawodnicy rywalizowali według uczciwych zasad i zawsze z honorem!
Te i inne piękne idee igrzysk olimpijskich dzieci poznają w czasie wprowadzenia do naszej małej Olimpiady. Po zapaleniu znicza, złożeniu przysięgi olimpijczyka i odsłuchaniu hymnu, ruszamy z turniejem! Prowadzimy zawody drużynowe inspirowane konkurencjami starożytnymi. Jest również miejsce na konkurencje indywidualne czy też pobijanie rekordów, kibicowanie, wspólną mobilizację, sukces i sprawiedliwość. Przykładamy uwagę do tego, by każdy uczestnik pokonywał własne słabości, bo to stoi u podstaw sukcesu! Każde dziecko jest dla nas zwycięzcą i każde dostanie medal. Co więcej, każde z nich samo sobie ten medal zaprojektuje i wykona. Nie obędzie się też bez dyplomów i „pucharów” za uczestnictwo... Ale i tak najważniejsza jest dobra zabawa.